root

آموزش روت کردن گوشی های اندروید

در صورتی که به دنبال حذف نرم افزار سیستمی اندروید هستید که به صورت پیش فرض این برنامه‌ها روی گوشی نصب شده است نیاز به روت کردن گوشی خواهید داشت. در بیشتر موارد شرکت‌هایی مثل سامسونگ و هواوی اقدام به نصب برنامه‌های پیشفرض فراوانی روی گوشی‌های خود کرده‌اند که عملا به بیشتر این برنامه‌ها هیچ نیازی نداریم. مشکلی که در این این بین وجود دارد این است که امکان حذف برنامه‌های پیش فرض در گوشی‌ها وجود ندارد و بهترین راه روت کردن گوشی خواهد بود.

در این آموزش قصد دارم به معرفی دو روش برای روت گوشی سامسونگ یا روت گوشی هواوی بپردازم. البته این روش صرفا برای این دو نوع گوشی نیست و برای بیش از 98 درصد از دیوایس‌های اندرویدی می‌توانید استفاده کنید.

ریشه

 

اگر به دنبال روت کردن گوشی اندروید خود هستید قبل از هر چیزی باید بدانید که روت گوشی اصلا کار سختی نیست و با نصب یک برنامه و چند کلیک به سادگی می‌توانید هر گوشی اندرویدی که دارید را روت کنید. از مزایای روت کردن می‌توان به دسترسی به فایل‌های ریشه‌ای اندروید، بهینه سازی منابع سخت افزاری و نرم افزاری با حذف برنامه‌های سیستمی، اورکلاک کردن گوشی و استفاده از حداکثر توان گوشی و امکان نصب رم کاستوم روی گوشی اشاره کرد.

روت گوشی چیست ؟
روت یا Root در لغت به معنی ریشه است و در کاربرد سیستم عامل اندرویدی می تواند به معنای دسترسی ریشه‌ای و عمقی به سیستم عامل و تنظیمات آن یا دسترسی کامل به فایل‌های سیستمی باشد. بنابراین به صورت کلی معنی Root کردن گوشی می‌تواند این باشد که شما با روت کردن می‌توانید به آزادی عمل در تغییر تنظیمات دلخواه روی موبایل خود برسید که در صورت روت نبودن گوشی این امکان توسط شرکت سازنده لغو شده که با روت کردن به این آزادی خواهید رسید.

سیستم عامل اندروید به صورت رایگان و متن باز ارائه شده است و به این معنی است که می‌توانید تغییراتی را روی آن اعمال کنید، اما با وجود عدم دسترسی به ریشه فایل‌های سیستمی که شما را به روت کردن نیازمند خواهد کرد، این ماجرا با متن باز بودن در تضاد است که با ROOT گوشی می‌توانید به آن برسید.

مضرات روت كردن گوشي چیست؟
در صورت روت کردن گوشی شما فاقد گارانتی و ضمانت خواهد شد. بنابراین اگر گوشی خود را به تازگی تهیه کرده‌اید و هنوز گوشی شما امکان استفاده از گارانتی را دارد فعلا از ROOT کردن گوشی اندرویدی خود دوری کنید.
روت کردن گوشی گاها ممکن است با تلخی مواجه شده و گوشی شما به خوبی روت نشود که در این صورت مشکلاتی در آینده برای شما ایجاد خواهد شد.
در صورت روت بودن گوشی دسترسی به فایل‌های سیستمی به صورت کاملا آزاد برقرار است، بنابراین در صورت نصب برنامه از منابع ناشناس و غیر مطمئن ممکن است گوشی شما به بدافزار آلوده شود.
قبل از اینکه اقدام به انجام روت بکنید، تاکید می‌کنیم که انجام این کار هیچ مسئولیتی را متوجه مگ مای کنترل نکرده و مسئولیتی در قبال مشکلاتی که ممکن است در هنگام root گوشی برای شما به وجود بیاید مورد پذیرش ما نیست.
فواید روت گوشی
توانایی در نصب برنامه‌هایی که نیاز به دسترسی روت دارند.
امکان حذف نرم افزار سیستمی اندروید
قابلیت تهیه نسخه پشتیبان یا Backup از گوشی در روی حافظه SD
دسترسی به آخرین نسخه منتشر شده اندروید و ارتقا اندروید گوشی
امکان سفارشی سازی و تغییرات دلخواه در تمامی بخش‌های گوشی
امکان تغییر محل نصب برنامه‌ها از حافظه تلفن به حافظه SD Card
امکان استفاده از توان حداکثری گوشی، کاهش مصرف باتری، اختصاص حافظه بیشتر برای اجرای برنامه‌ها
و…
همانطور که می‌بینید استفاده از روت گوشی در مقابل مضرات آن بسیار بیشتر است و محدودیت‌هایی که شرکت‌های سازنده با قفل کردن گوشی روی آن اعمال می‌کنند از بین خواهد رفت.

آموزش روت گوشی با کامپیوتر
در این آموزش برای روت کردن گوشی از برنامه Kingroot استفاده خواهیم کرد. بنابراین قبل از هر کاری روی دکمه زیر کلیک کنید تا به وبسایت سازنده برنامه هدایت شوید.

ابتدا مشابه تصویر زیر برای روت گوشی با استفاده از کامپیوتر روی دکمه Download For Windows کلیک کنید تا برنامه King Root با فرمت exe. دانلود شده و برنامه را نصب کنید. بعد از اینکه برنامه نصب شد حال باید مراحلی که باید برای root گوشی انجام دهید را طی کنید.

 دانلود برنامه king root

آموزش روت گوشی اندروید | چطور گوشی را روت کنیم

گام اول: اجرای برنامه Kingo Root

بعد از نصب برنامه کینگ روت، روی آیکون برنامه که در دسکتاپ قرار دارد دابل کلیک کنید تا برنامه اجرا شود. دقت کنید که در هنگام اجرای برنامه از مراحل اول تا انتها باید اتصال اینترنت شما برای شناسایی مدل گوشی، دریافت تنظیمات و درایورها برقرار باشد. بعد از اجرای برنامه با تصویری مشابه زیر مواجه خواهید شد که نشان دهنده عدم اتصال گوشی به لپ تاپ یا کامپیوتر است.

آموزش روت گوشی اندروید | چطور گوشی را روت کنیم

گام دوم: اتصال دستگاه Android به کامپیوتر با کابل USB

در این مرحله باید دیوایس اندرویدی خود را جهت شناسایی و دانلود درایورها به کامپیوتر یا لپ‌تاپ خود متصل کنید. بنابراین کابل USB خود را به گوشی متصل کرده و سپس از طریق درگاه USB گوشی را به کامپیوتر یا لپ تاپ ویندوزی خود متصل کنید. در این صورت پس از اتصال برنامه شروع به شناسایی و جستجو از طریق اینترنت خواهد کرد تا درایورهای متناسب با گوشی شما را یافته و دریافت کند که در این مرحله با تصویری مشابه زیر مواجه خواهید شد.

آموزش روت گوشی اندروید | چطور گوشی را روت کنیم

حال در این مرحله باید منتظر بمانید تا تمامی درایورها دانلود شده و نصب شوند.

گام سوم: فعال کردن USB Debugging گوشی

بعد از نصب درایورها برنامه از شما درخواست خواهد کرد تا حالت USB Debugging را در گوشی خود فعال کنید.

آموزش روت گوشی اندروید | چطور گوشی را روت کنیم فعال کردن USB Debugging

در مدل گوشی‌های مختلف مثل سامسونگ، ال‌جی، هواوی و… این بخش در تنظیمات گوشی قرار دارد و با نام‌های مختلفی می‌توان به آن دسترسی داشت که متناسب با مدل گوشی خود و نسخه اندرویدی که دارد باید در اینترنت جستجو کرده و بدانید که آن را از کجا فعال کنید. اما در حالت کلی برای فعال کردن USB Debugging گوشی می‌توانید به صورت زیر عمل کنید.

فعال کردن USB Debugging در اندروید 2.3 و قدیمی‌تر

برای این منظور مشابه تصویر زیر به مسیر Settings> Applications> Development> USB debugging در گوشی خود مراجعه کرده و مشابه تصویر زیر تیک گزینه مورد نظر را فعال کنید.

آموزش روت گوشی اندروید | چطور گوشی را روت کنیم فعال کردن USB Debugging

فعال کردن USB Debugging برای اندروید 3.0 تا 4.1

برای این منظور مشابه تصویر زیر به مسیر Settings> Developer options> USB debugging در گوشی خود مراجعه کرده و مشابه تصویر زیر تیک گزینه مورد نظر را فعال کنید.

آموزش روت گوشی اندروید | چطور گوشی را روت کنیم فعال کردن USB Debugging

فعال کردن USB Debugging برای اندروید 4.1 تا 6.0

از اندروید 4.2 به بعد، گزینه‌ی Developer options برای فعالسازی USB Debugging مورد نیاز است. این گزینه به صورت عادی در تنظیمات گوشی قابل مشاهده نبوده و مخفی است که باید با ترفند خاصی آن را فعال کنید. برای این منظور به ترتیب زیر عمل کنید.

  1. در Settings(تنظیمات) گوشی اندروید خود به بخش About Phone(درباره تلفن) مراجعه کنید.
  2. گزینه‌ی Build number(شماره ساخت) را پیدا کرده و پشت سر هم این گزینه را 7 بار لمس کنید.
  3. هنگامی که عبارت “you’re now a developer”(اکنون شما یک توسعه دهنده هستید) نمایان شد، گزینه Developer options نمایش داده شده و می‌توانید از آن استفاده کنید. حال کافی است به Developer options رفته . تیک گزینه USB Debugging را فعال نمایید.

آموزش روت گوشی اندروید | چطور گوشی را روت کنیم

فعال کردن USB Debugging برای اندروید 7.0 به بالاتر

در اندروید 7 به بالا نیز برای فعال کردن USB Debugging دقیقا مشابه نمونه قبل، یعنی اندروید 4.2 تا 6.0 عمل کنید. با این تفاوت که در اینجا ظاهر کمی تغییر کرده است.

آموزش روت گوشی اندروید | چطور گوشی را روت کنیم

گام پنجم: کلیک روی دکمه ROOT

در این مرحله مدل گوشی شما نمایش داده شده و برای روت کردن گوشی کافی است روی دکمه ROOT کلیک کنید.

آموزش روت گوشی اندروید | چطور گوشی را روت کنیم

گام ششم: انتظار برای انجام عملیات روت

حال در این مرحله عملیات روت کردن گوشی آغاز خواهد شد. باید منتظر بمانید تا درصد انجام این کار تا 100 درصد تکمیل شده و گوشی شما روت شود.

آموزش روت گوشی اندروید | چطور گوشی را روت کنیم

این مرحله ممکن است بین 5 تا 10 دقیقه زمان‌بر باشد و تا پایان این مرحله باید منتظر بوده و از جدا کردن گوشی از کامپیوتر، فشردن دکمه‌های گوشی و… دوری کنید. در این مرحله گوشی شما چندین بار روشن و خاموش خواهد شد.

گام هفتم: بفرمایید، روت موبایل شما آماده است!

در نهایت گوشی شما روت شده و تصویری با پیغام Root Succeeded مشابه زیر به شما نمایش داده خواهد شد که نشان از روت موفق گوشی اندرویدی شما دارد.

آموزش روت گوشی اندروید | چطور گوشی را روت کنیم

بعد از نمایش دادن این پیغام گوشی شما خاموش شده و سپس روشن خواهد شد. حال می‌توانید کابل USB را جدا کنید. در این صورت خواهید دید که به لیست برنامه‌های شما، برنامه SuperSU اضافه شده است که نشان از روت شدن گوشی خواهد داشت.

آموزش روت گوشی بدون کامپیوتر

برای روت گوشی بدون نیاز به کامپیوتر با استفاده از کینگ روت اندروید نیز می‌توانید نسخه اندروید این برنامه را دانلود و روی گوشی خود نصب کنید. برای این منظور روی دکمه زیر کلیک کنید تا به صفحه دانلود نسخه اندروید هدایت شوید.

 دانلود برنامه king root

سپس مشابه تصویر روی دکمه دانلود نسخه اندروید کلیک کرده و برنامه را روی گوشی خود نصب کنید.

آموزش روت گوشی اندروید | چطور گوشی را روت کنیم

بعد از ورود به برنامه خواهید دید که دکمه‌ای مشابه تصویر زیر با عنوان One Click Root نمایش داده خواهد شد. در این مرحله کافی است روی این دکمه کلیک کرده و منتظر بمانید تا عملیات روت گوشی با کینگ روت انجام گیرد.

آموزش روت گوشی اندروید | چطور گوشی را روت کنیم

بعد از اینکه میزان درصدی روت گوشی به صورت 100 درصد کامل شد گوشی شما روت خواهد شد و خواهید دید که مشابه نسخه ویندوز برنامه کینگ روت برنامه پیشفرض روی گوشی شما نصب خواهد شد.

منبع:میزبان فا

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *